Op de vlucht voor een orang oetan...

18 juli 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

lunch bij de trekkingOoit achtervolgd door een orang oetan? Wij wel en dat was niet het enige avontuur vandaag...

Vandaag stond onze jungle trekking gepland. Weer de wekker gezet, alleen nu gelukkig niet zo vroeg. Rond half 9 vertrokken we, met ons 4-tjes en 2 gidsen. De tocht zelf was prima te doen, af en toe een klimmetje maar verder licht. Na een uurtje waarin we heel veel toeristen zagen en heel veel uitleg kregen over jungle planten kwamen we de eerste orang oetan tegen. Een moeder die hoog in een boom lag te luieren, met kind. Beetje lastig te zien, maar dit was de eerste dus bere-interessant natuurlijk.

Tot het gerucht kwam dat er verderop een alfa-mannetje zou zijn. Wij er uiteraard op af, maar we waren niet de enigen. Een groep van zo'n 20 man stond om de boom, waarin hoog bovenin een stoer mannetje de aandacht van een vrouwtje probeerde te trekken. Dat deed hij nou niet bepaald subtiel, namelijk door een heel dikke boom op en neer te bewegen. Met succes, bij vlagen hoorden we de boom kraken.
Na enige tijd (de groep kijkers was al een stuk groter) kwam hij naar beneden, waardoor wij snel uit moesten wijken. Dit lukte, maar Jasper raakte met een van onze gidsen wel verwijderd van de groep. Geen fijn idee als er een grote aap in de buurt is... De soep werd gelukkig niet zo heet gegeten, dus we waren al snel herenigd. Nu besloot de aap om dat vrouwtje maar eens op te gaan zoeken, dus hij ging zich verplaatsen. Hij hield daarbij rekening met de traagheid van de groep, waardoor we hem prima bij konden houden...

Na een tijdje kreeg hij hoogtevrees (neem ik aan...) en kwam hij naar beneden. Nu werd het wel spannend, want het is en blijft een wild dier, in dit geval zelfs een alfa mannetje. Weer moest de groep uitwijken, en dat ging met enige opwinding. En alweer was Jasper niet bij ons! En met zo'n aap op 3 meter van je af is dat niet echt een pretje. Jasper stond nu achter de aap, met (weer) een van de gidsen. Maar nu stond de aap op de grond en waar tussen ons en de aap nog een flinke boomstam op de grond lag (geen idee of dat voor hem ook als een obstakel gold) was Jasper direct achter de aap.
De aap wilde niet echt weg, wij konden niet weg, dus we zaten in een soort pat-stelling met Jasper 10 meter van ons vandaan. Gelukkig bleef hij erg kalm.

Nadat de aap eindelijk wegging (het leek wel een uur) konden we naar Jasper toe, die zich eigenlijk wel vermaakt had daar. Selfie gemaakt met gids en aap... Dus wij uiteindelijk maar verder gelopen. Maar we waren er nog niet...

Kwartiertje later stopten we voor wat fruit. Ten eerste zat er al gelijk een giftige duizendpoot-achtige op mijn broek die, wat nog enger was, opeens verdwenen was. Waarschijnlijk niet mijn broek binnengekropen denk ik. Maar toen kwamen in de verte een aantal orang oetans aan. Ze zijn zo gewend aan mensen dat ze op het fruit afkwamen. Dus voor de zekerheid het fruit opgeborgen en wederom onze weg vervolgd. Na nog geen 5 minuten zagen we verderop een orang oetan met kind. Deze kregen fruit van een paar locals en dat is voor zowel mens als aap gevaarlijk. Voor de mens, want de apen kunnen aanvallen, voor de aap want contact met mensen kan ziektes opleveren en afhankelijkheid en dat is niet goed voor wilde dieren.
Wij bleven op een afstandje kijken hoe de aap het fruit aanpakte en op at. Op een gegeven moment was het fruit op en kwam de aap onze kant opgerend. Verrassend snel, zeker als je bedenkt dat zij ook een kindje op haar buik had.
Wegrennen mag echter niet, dus we moesten rustig een paar meters achteruit. De aap stopte na een paar meter en kreeg als afleiding nog wat fruit toegestopt. Fijn want wij moesten er vlak langs. Het fruit bleek interessanter dan wij dus we konden zonder problemen doorlopen.

We besloten genoeg aap gezien te hebben dus we gingen terug naar de rivier om te lunchen. Een heerlijke lokale lunch met rijst, ei, tauge, veel kruiden en vooral veel fruit. De kinderen konden lekker in en rond het water spelen. Toen kwam de toegift...
Terug raften naar het dorp. Ze hadden 4 binnenbanden aan mekaar geknoopt en zo een raft gemaakt. Voor en achter een stuurman en wij 2-aan-2 in het midden. En het ging bij vlagen best snel, er waren een aantal stroomversnellingen. Super om te doen en in 20 minuten waren we terug in het dorp.

Al met al een spannende en waanzinnige dag! Morgen uitslapen en een rustdag....alfa mannetje

1. Dionne:
    18 juli 2017
    Een echte bikkel, die Jasper . Geniet van jullie rustdag morgen!
  2. Rianne:
    18 juli 2017
    Benieuwd of jullie hier vannacht nog over dromen..... Die rustdag wel verdiend morgen
  3. Anja & Sjoerd:
    19 juli 2017
    Stoer hoor! Prachtige, maar toch ook wel gevaarlijke beesten... Geniet van jullie vakantie!
  4. Ingrid:
    19 juli 2017
    Zo speciaal om Oerang Oetans te zien! En Jasper als altijd lekker cool. Leuk verslag! Fruit ziet er heerlijk uit. Groetjes uit vandaag een tropisch Best!
  5. Rean:
    19 juli 2017
    Wat een spannend avontuur, wel genoten ondanks de spanning, lekker bijtanken vandaag. Er volgen zeker nog meer avonturen. Veel plezier!
  6. Nicole en Wim:
    22 juli 2017
    Wij wisten dat jullie spannende momenten zouden meemaken maar dit avontuur was wel HEEL spannend .
  7. Nicole en Wim:
    22 juli 2017