Hele mooie tempels en een festival

28 juli 2017 - Borobudur, Indonesië

Veel beter dan we afgelopen 2 dagen kan het haast niet worden hier.

Prambanan tempelGisteren na het ontbijt vertrokken we voor de korte rit naar Prambanan, een Hindoeistisch tempelcomplex. Het Hindoisme is een van de kleinste godsdiensten hier in het land, maar het tempelcomplex was enorm. Zo'n 1200 jaar oud maar nog steeds prachtig om te zien, al komt dat ook doordat het prima gerestaureerd is. Het complex bestaat uit 8 grotere tempels en heel veel kleine tempels. De allergrootste is gewijd aan een aantal Hindoe goden en meer dan 40 meter hoog.Prambanan tempel
Ook hier wilden veel locals met ons en met onze kinderen op de foto. Onze kinderen zien er de humor wel van in en staan nu op het punt om er geld voor te gaan vragen... Maar ook wij als volwassenen mogen vaak op de foto. Selfie bij de Prambanan tempel

Naast de tempels waren er ook een aantal musea, waar voornamelijk beelden en oude foto's tentoongesteld werden. Het geeft zo wel wat extra info over het park. Ook waren er een aantal straatartiesten, zoals een Spiderman die niet bewoog en een man die leek te zweven.

Rond het middaguur reden we verder naar ons hotelletje in Borobudur. Klein, simpel, maar een erg vriendelijke eigenaar die zijn best doet om het je naar de zin te maken. Ze hebben 3 kamers, waarvan wij er 2 bezet houden. Onze kinderen vermaken zich hier goed en spelen met het zoontje van de eigenaar, die net zo oud is als Mathijs. En net zo groot...
In het dorp zelf is niet zoveel te beleven. Paar restaurantjes, maar tot nu toe hebben we altijd nog bij een hotel gegeten. Wat dat betreft lijkt het hier niet echt toeristisch. Wat dan wel weer toeristisch is, zijn de bierprijzen. 2x zo duur als op andere plekken in Indonesie! Dus drinken we fris bij het eten... Nou kent de eigenaar van onze homestay een winkeltje waar ze wel bier verkopen (dit gebeurt verder vrijwel nergens in dit overwegend Islamitisch land). Voor een schappelijke prijs, ijskoud. Op 5 minuten lopen.
Is allemaal wel erg stiekem; bij de kassa melden dat je bier wil, zij pakken dan meteen een tasje en lopen met je mee naar de koeler waar het (achter heel veel andere flessen) verstopt staat. Bier meteen in het tasje, uiteraard. En waar ze hier heel veel artikelen met een barcode scannen, gaat het bier niet met een kassabonnetje, gewoon meteen betalen: 2 euro 60 voor een grote fles.

Vanmorgen ging de wekker al om 6 uur (nou ja, om half 5 eerst nog de moskee maar daar sliepen we redelijk doorheen) om op tijd bij de Borobudur tempels te zijn. Vanaf ons resort was het minder dan 10 minuten lopen en we hadden al kaartjes, want gisteren een combi-ticket gekocht bij de Prambanan. De entree ging weer op z'n Indonesich: in plaats dat we direct dor de poort konden, moesten we eerst het kantoortje in voor een stempel, toen kaartjes pakken voor een gratis drankje (keuze uit water, koffie of thee) en direct daarna diezelde kaartjes weer inleveren want de koelkast met water stond er direct naast...Borobudur
En toen eindelijk naar binnen. Het was nog niet druk dus we hadden volop de tijd om foto's te nemen en te filmen.

BorobudurBorobudur is een Boeddhistisch tempelcomplex en hier is er een hoofdtempel. Heel veel trappen, gangen, omlopen en vooral veel stoepa's en Boeddhabeelden (wat op zich best logisch is in een Boeddhistische tempel...). We waren te laat voor de zonsopkomst, daarvoor hadden we er al om half 5 moeten zijn maar dat was toch echt te gortig. Maar we hadden geluk: door de laaghangende wolken was er geen zonsopkomst te zien, terwijl wij de zon door de wolken zagen breken.
Na een poosje hadden we het wel gezien en gingen we weer naar beneden. Daar waren nog enkele musea met globaal dezelfde strekking als de dag ervoor.

Enne, oh ja, we hadden nog niet ontbeten... In het park was niet zoveel, maar wel een hotel (Sjoerd en Anja hebben er geloof ik nog overnacht) en daar konden we prima ontbijten.

Maar, het was nog niet voorbij. Vandaag begint het Borobudur International Festival, een meerdaags muziek- en dansspektakel. We zagen een aantal dansgroepen optreden, met harde muziek. Denk dat ze overal ter wereld vandaan kwamen. Het was heel mooi om te zien en erg toevallig dat we net deze dag in dit park waren.

Wat jammer is in dit land is dat we hier, in vergelijking met andere landen waar we al geweest zijn, veel minder traditionele locals zien. Geen klederdracht enzo. Komt waarschijnlijk ook wel door de delen die we bezoeken, maar toch jammer.
Wat ook opvalt is dat we hier weinig problemen met geld hebben. In veel landen pin je 'grote' briefjes, die je vervolgens nergens gebroken krijgt want omgerekend 10 euro is voor de mensen hier vaak al heel veel geld. Maar daar hebben we hier dus bijna nooit last van. Wat ook meespeelt: het grootste briefje dat je hier kunt pinnen is 100.000 rupees, zo'n 6 euro 50. Het pinnen zelf lukt ook meestal overal.
Mag ook wel want het vliegt er best snel weer uit. Eten valt reuze mee, net als fris. Ook bier is redelijk geprijst. Maar wat wel duur is, naast de grote attracties en excursies, is het vervoer hier. De afstanden zijn lang en de wegen vaak slecht en overal files, waardoor de reisdagen vaak heftig zijn. Morgen weer: dan reizen we door naar Batu Karas, aan het strand waar de Jaspers 8e verjaardag vieren. Wordt een lange reisdag, maar dan hebben we ook 3 vrije dagen!

1. Dionne:
    28 juli 2017
    Mooie foto's!! Goede reis en Jasper alvast een heel fijne verjaardag gewenst!!
  2. Rowan:
    hoi,

gefeliciteerd met je verjaardag jasper!

leuke foto's hoor, war een mooie ervaring!

groet,
    rowan en familie
  3. Anja & Sjoerd:
    28 juli 2017
    Mooi he Borobudur?! Leuke foto's. Is vast dat hotel waar wij geslapen hebben ja (veel meer is er idd niet...). Goede reis naar de volgende bestemming!
  4. Nicole en Wim:
    28 juli 2017
    Alweer leuk om te lezen.
    En voor Jasper: alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Wie is er nou jarig op zo'n geweldige vakantie. Leuk toch.
    Heel veel plezier allemaal.
  5. Rianne:
    28 juli 2017
    Lekker relaxen aan het strand
    Vast een fijne verjaardag gewenst voor Jasper