Eindelijk: de treinrit

26 juli 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Gisterochtend weer vroeg opgestaan om heerlijk en uitgebreid te ontbijten in ons hotel Swiss. Daarna was het 5 minuten wandelen naar het station van Bandung. Inchecken verliep zomaar vlot en hier zaten we in een ruime coupé met draaibare banken, zodat je zowel achter elkaar als tegenover elkaar kunt zitten. Het is rustig in ons treinstel en we konden als we willen allemaal een eigen bank pakken. Met name het eerste gedeelte van de reis is prachtig. We reden door de bergen en hadden uitzicht over de groene rijstvelden. Verder is de trein heel geschikt om te lezen, puzzelen, tabletten en om de banken neer de zetten zoals je zelf fijn vindt. Van dit laatste hebben onze jongens dan ook uitgebreid gebruik gemaakt, naar elkaar toekijken en dan weer omdraaien.

Op het station van Yogyakarta was het weer een chaos met taxi's en hun drivers. We zijn snel een (te dure) taxi ingegaan en waren snel bij ons hotel Tiga Lima home Stay. Dit een sfeervol hotel op een rustige plek in Yogyakarta met een zwembad waar Jasper dan ook gelijk gebruik van maakt.
De backpackers wijk ligt wat verder weg. We proberen daarom voor het eerst Uber. Onderweg hebben we van een Nederlands meisje gehoord (ze woonde vier maanden op Bali) dat dit hier prima werkt en veel taxikosten scheelt. Nu hebben we geen Indonesisch telefoonnummer, maar via de wifi van het hotel en de app is het gelukt. Voor ongeveer de helft van de normale taxi prijs waren we op Malioboro straat. Deze levendige straat staat vol eettentjes en daaromheen zitten veel winkeltjes met T-shirts, horloges en souvenirs. In een zijstraat hebben we een restaurant gezocht en goed gegeten (in de trein hebben we niet geluncht). Moe zijn we naar het hotel gegaan, heerlijk warm gedoucht en al vroeg in slaap gevallen.
De volgende dag was een rustdag: lekker Yogyakarta verkennen, souvenirs scoren en zwemmen. Om met het eerste te beginnen: we hebben een aantal oude paleizen bezocht (Kraton, een oude ommuurde stad waar de koning en zijn gevolg een paar honderd jaar geleden woonde en Taman Sari, een oud zwemcomplex van de oude koning) en daar rustig rondgeslenterd. Daarna een taxi genomen (geen Uber, want daarvoor heb je een internetverbinding nodig en die hebben we hier niet, als er geen Wifi is) en ons weer op Malioboro street af laten zetten. Hier gingen we los op souvenirs (vliegtuig van hout voor Mathijs, maskertje voor Jasper, schoenen voor mama en een horloge voor papa, plus natuurlijk nog de gebruikelijke prullaria.
Daarna lunch en in het hotel lekker gezwommen. We zijn nu weer terug in het hotel en genieten nog even van het heerlijke weer hier.
In het algemeen is het hier warm, maar goed uit te houden. Het valt enorm mee met de vochtigheidsgraad. Regen hebben we nog niet gehad, behalve die keer onderweg naar Bandung maar dat telt niet want toen zaten we in de bus / taxi. Nu, om half 9 's avonds, is het een graad of 28 met af en toe een lekker briesje.
Morgen gaan we via de tempels van Prabaman naar Borobodur (ook weer een tempelcomplex). Kort ritje, maar door de stop bij Prabaman zijn we toch wel een paar uurtjes onderweg.Taman Sari

1. Dionne:
    26 juli 2017
    Leuk hoor! Geniet ze nog!!
  2. Nicole en Wim:
    26 juli 2017
    Wat een heerlijk leventje, jullie vakantie.
  3. Tante Zus:
    26 juli 2017
    Sorry dat ik gisteren niet gereageerd heb maar Monique was gekomen ik moest naar de neuroloog verschillende boodachappen gedaan.
    Vandaag zijn we naar venray geweest naar tante Bert en ome Karel slapen in een hotel in Venray en morgen gaan we naar mijn vriendin in Venlo dan gaan we daarna naar Hulst en brengen ze mij Zondag weer naar huis.
    Jullie genieten wel zo te lezen. We gaan nu naar bed. Tot de volgende keer ook de groeten van Monique
  4. Sven:
    27 juli 2017
    Wat een mooie verhalen weer, geniet er nog van daar!
  5. Rianne:
    27 juli 2017
    En ook de tempels van Prabaman prachtig. Dat zag ik toevallig net op Facebook al voorbij komen
  6. Ingrid:
    28 juli 2017
    Ja blog gevonden. Snel even bijlezen. Heerlijk! Wat een mooi avontuur weer! Liefs uit Normandië