De nascalijnen

26 april 2018 - Nazca, Peru

Gisteren hadden we al geboekt en vanmorgen stonden we stipt om 9:00 op de stoep van het reisburo om de taxi naar het vliegveld te nemen. Helaas... we kregen te horen dat er vertraging was op het vliegveld en dat we een uurtje moesten wachten.

Dus maar even Nasca in en op zoek naar twee petjes voor de jongens. Het is echt bloedheet hier (overigens, vanaf Arequipa, zaterdag, wordt het snel kouder) dus een petje is geen overbodige luxe. Het afdingen moet er nog even ingroeien (11%, kan veel beter) maar goed, de kinderen hebben een petje en een sleutelhanger. Zo kregen we het uur wel om en stipt om 10:00 stonden we weer braaf bij het reisburo, dat vlak naast het hotel lag. Geen taxi...
Deze zou er binnen 5 minuten zijn maar we kennen ondertussen de Peruanen, dus na 10 minuten nog maar eens gepolst en toen bleek dat de taxi nog later was. De man achter de balie bood aan om ons zelf dan maar te brengen. Aangezien hij op dat moment de enige medewerker was moest hij daarvoor wel zijn reisburo op slot doen, en dat terwijl er buiten tientallen taxi's rijden.

Het vliegveld ligt op 15 minuten rijden dus we waren er zo. Binnen werden we opgewacht door Gini, die onze paspoorten (die we bijna vergeten waren...) kopieerde en ons naar de security check loosde. En toen was het zover en mochten we naar het vliegtui, een 6-persoons Cessna. Omdat de piloot er nog niet was konden we uitgebreid foto's maken en de kinderen mochten even op de plek van de piloot zitten.De piloten waren erg jong...

Patricia en ik hebben deze vlucht 15 jaar geleden ook al eens gemaakt maar in de tussentijd is er veel veranderd. Indertijd vlogen we met 1 piloot, nu 2. De securitycheck was er volgens mij 15 jaar geleden helemaal niet. En het vliegveld is veel groter dan ik mij kan herinneren.
De vlucht duurde een half uur en in die tijd hebben we zo'n 20 verschillende figuren gezien, onder andere een kolibrie, aap, condor, astronaut en een pelikaan.
De kotszakjes werden voor de zekerheid nog even gecontroleerd op de aanwezigheid van een bodem maar waren gelukkig niet nodig...Selfie in de lucht

Voor de mensen die de nascalijnen niet kennen: dit zijn lange lijnen in de woestijn, kaarsrecht, duizenden, en niemand weet hoe ze gemaakt zijn en wat het doel ervan was. Ze zijn meer dan 1000 jaar oud en er zijn mensen die beweren dat buitenaardse wezens betrokken zouden zijn... Tussen de lijnen bevinden zich een aantal tekeningen, zie de (onvolledige) opsomming hierboven.
Het mooie: doordat de lijnen en tekeningen enorm groot zijn, honderden meters, zijn ze vanaf de grond nauwelijks te zien (dit verklaart waarom bijvoorbeeld de Pan-American Highway dwars door een van de tekeningen loopt). Vanuit de lucht is het echter prachtig om te zien.

Morgenavond de nachtbus naar Arequipa, hier komen we zaterdag heel vroeg aan en we blijven er tot dinsdag.

1. Ingeid:
    27 april 2018
    Leuk om weer wat van jullie te horen. Mathijs de piloot. Gaaf hoor! Goeie reis naar Arequipa
  2. Rianne:
    27 april 2018
    Gelukkig geen braakzakjes nodig gehad. Ik ken het ook nog als klein vliegveld en 1 piloot. Veel plezier weer later in Arequipa