Colca Canon

3 mei 2018 - Yanque, Peru

De afgelopen 2 dagen zijn we in Yanque geweest, in de Colca Canon. Dit is een grote kloof, de op 1 na diepste ter wereld. Eergisteren zijn we door een busje, volgepakt met toeristen en een gids, opgepikt bij ons hotel en aan de tocht van 5 uur begonnen. Onderweg hebben we een aantal maal gestpot om Alpaca's, Lama's en Vicuna's te zien. Deze 3 dieren zijn, samen met de Guanoca's, verwant aan elkaar. Lama's en Alpaca's zijn tam en worden om hun vlees en vacht gehouden, de andere 2 soorten leveni in het wild.

Ook zijn we gestopt op een hoogte van iets meer dan 4900 meter. En dat is te merken, op deze hoogte is er beduidend minder zuurstof in de lucht en krijg je sneller last van hoogteziekte (hoofdpijn, misselijk). Gelukkig viel het bij ons wel mee.Bijna 5000 meter hoog
De rest van de groep werd in Chivay afgezet, wij gingen met een ander stel door naar Yanque. Hier zaten we in een super mooi hostel, Miskiwasi. Erg vriendelijke eigenaar, mooie kamer en heerlijk eten.

De volgende ochtend ging al om 5:30 de wekker... 6 uur ontbijt, half 7 naar de Plaza des Armas om naar een traditionele dans te kijken. En niet te vergeten: het uitzicht op de vulkaan. Er zijn hier meerdere vulkanen, maar deze is actief en er komt rook uit. Prachtig om te zien!
Rond 7 uur vertrokken we naar de condors. Dit zijn enorme gieren met een spanwijdte van 2.5 meter. Machtig mooi om te zien. We hadden geluk en hebben minstens 20 condors gezien. (15 jaar geleden, toen wij hier ook waren, zagen we er maar 2.)
Het uitzicht daar is onbeschrijfelijk. Bergen, diep dal, de machtige condors.Condor

's Middags hebben we een wandeling in de omgeving gemaakt. Best avontuurlijk, zonder gids... In eerste instantie wilden we naar de rivier, maar we zaten zo hoog dat we nergens goed (en veilig) konden afdalen. Na een paar mislukte pogingen (we waren ondertussen wel al aan de overkant gekomen, bruggen waren er dus wel) besloten we om niet terug te gaan maar verderop een brug te zoeken. Volgens locals zou er over 2 kilometer namelijk een brug zijn.
Uiteindelijk zagen we 2 bruggen, vlak boven de rivier, maar daarvoor moesten we dus wel weer dalen. De enige manier die we zagen was over een resort met hot springs (warmwaterbronnen) te lopen. Kan me niet voorstellen dat dit mocht maar goed, een brutaal mens heeft de halve wereld dus we waagden de gok. Het bleek sowieso al lastig om de weg te vinden met alle paadjes daar. We zaten al bijna in de keuken, liepen tussen de badende mensen door, langs de bar, maar uiteindelijk kwamen we bij het bruggetje (en niemand had ons aangesproken).Wandeling in de omgeving van Yanque

Bruggetje over maar toen waren we er nog niet. Want we zaten natuurlijk nog laag. En daarbij, we kwamen uit op een alpaca boerderij. Die beesten keken ons ook al zo vreemd aan, maar verder geen mensen gezien. Wel een klein paadje wat enorm steil naar boven liep. Na zo'n 20 minuten klimmen waren we boven en toen waren we ook zo in het dorp. En dat op 3500 meter hoogte, we waren uiteraard helemaal op...

Nu wacht ons een lange trip, van 28 uur (!) naar het volgende hotel. Eerst een taxi terug naar Chivay, daar de bus naar Arequipa om te eten, dan de bagage ophalen in ons vorieg hotel (we hebben nu alleen maar bagage voor 2 dagen bij ons), dan een taxi terug naar het busstation, waar we vanavond om half 9 de nachtbus naar Cusco nemen. Maar dan zijn we er nog niet want we nemen daar weer een taxi naar Ollantaytambo. Onderweg stoppen we dan ook weer een paar maal. Morgenmiddag rond 4 uur hopen we daar aan te komen...

1. Rianne:
    3 mei 2018
    Wat een genot om elke keer weer jullie verhalen te lezen. Die condors prachtig en wat een wandelavontuur zeg! Herken de lange nachtbusreizen. Succes weer met deze tocht 😴😴😴
  2. Dionne:
    3 mei 2018
    Weer heel wat wandel-kilometers erbij dus 😀. Veel plezier nog!
  3. Ingeid:
    3 mei 2018
    Condors zijn echt machtig. 20 stuks is echt veel. Gaaf! Wel een lange hobbelige tocht er naar toe he. Hoe gaat het met Bart zijn rug? Suc6 met de busreis naar Cusco. Op naar Machu Pichiu!!
  4. Lilian:
    4 mei 2018
    Hopelijk verloopt de reis soepel! Het is zeker en vast de reis waard. En ik begin steeds benieuwder te worden naar het fotoboek na het lezenvan jullie prachtige avonturen.
  5. Anouk:
    4 mei 2018
    Wauw klinkt prachtig allemaal😎 geniet😁
  6. Nicole en Wim:
    5 mei 2018
    Wat een verhalen allemaal. Spannende trips die jullie ondernemen. Lekker genieten met jullie viertjes. 😀