Cusco

9 mei 2018 - Cusco, Peru

De afgelopen twee dagen waren we in Cusco. En dat is eigenlijk veel te kort, want er is hier enorm veel te zien en te doen.Cusco
Naast de vele Inca-ruines (waar we ondertussen natuurlijk al heel wat van gezien hebben), kun je heerlijk door de stad wandelen, iets eten of drinken op de vele pleintjes en straatjes, of een van de vele musea bezoeken. En dan uiteraard: souvernirs shoppen...

Gisteren ochtend besloten we om met een stadswandeling te beginnen. In de LP stond een leuke route, die begon op de plaza en zo'n beetje door het centrum heenkronkelde. We kwamen langs een aantal leuke plekken. Het mooire van (de omgeving van) Cusco, is dat je voor 35 euro zogenaamde Bolleto's kunt kopen: een toegangskaart voor 16 attracties (kinderen overigens gratis). We hadden er al een aantal gedaan, op de weg van en naar Ollantaytambo, maar het meeste ligt in de buurt van Cusco zelf.
Een van de musea was een oud huis, waar de geschiedenis van de omgeving beschreven werd. Hier heeft in de tijd van de Inca's een afstammeling van een Inca moeder en een Spaanse veroveraar gewoond. Ook liepen we door een mooi overdekt marktje, een combinatie van local en toeristisch. De wandeling eindigde bij een ruine, maar dat was zo'n stuk klimmen dat we ervoor kozen om dat niet te doen. Althans, niet op dat moment...

Want 's middags hadden we weer wat energie en besloten we om toch te gaan, maar dan met een taxi heen. De site heet Sachsaywaman (spreek uit: Sexy Woman...) Sacsayhuaman en is een van de meest indrukwekkende sites van de omgeving. Nadat we hier een tijdje rondgelopen hadden zochten we de weg terug naar het dorp. Dat was nog niet zo makkelijk maar gelukkig wisten ze bij de ingang waar we moesten zijn. Het complex is trouwens zo groot, dat er drie ingangen zijn (en wij vroegen het, uiteraard, bij de verkeerde zodat we eerst helemaal naar de andere kant van het park moesten (waar we net vandaan kwamen...). Eenmaal gevonden was het een eitje om naar Cusco terug te lopen, lekker bergaf.

Vanmorgen gingen we voor een grotere uitdaging: een wandeling die een stuk buiten Cusco begon en die langs een aantal ruines en sites liep. Patricia had deze wandeling op internet gevonden, ook in een blog, dus de beschrijving was niet super. Eerst met een taxi naar Tambomachay. Deze kleine ruine staat bekend vanwege zijn irrigatiekanalen, uiteraard uit de Incatijd. Mathijs en Jasper besloten hier om een stenenverzameling te beginnen... (Eenmaal terug op de hotelkamer bleek dat Mathijs zo'n 20 kilo aan stenen in zijn zakken had! En maar klagen dat de wandeling zo zwaar was...)

Vlakbij Tambomachay ligt Puka Pukara. Ook vrij klein overigens. De betekenis hiervan is niet goed bekend, het zou een rustplaats voor reizigers kunnen zijn. Puma PukaraDe kinderen zijn hier niet eens meer mee naar binnen gegaan, ze bleven bij de ingang stenen zoeken.
Toen verder richting Cusco. Volgens de beschrijving moesten we na het dorpje, vlak na de scherpe bocht naar rechts, links een mountainbikepaadje in. Nou, dat dorpje vonden we wel, genoeg bochten naar rechts, maar geen mountainbikepaadje... Navragen hielp ook niet echt. Gelukkig liep er voor ons een groepje met gids, dus we besloten om die maar de volgen maar helaas, die liepen zooo langzaam, die zijn nou nog niet terug...

Toch vonden we uiteindelijk een (steil) paadje en zelfs het trage groepje koos voor deze route. Eventjes door de bosjes, steil omlaag, door een paardenwei en we waren weer vlak bij de weg. Dat groepje met gids verder niet meer gezien trouwens. Dit pad was niet zo erg als toen in Yanque, maar het komt qua hoeveelheid avontuur wel op een stevige tweede plaats. We hebben de weg niet gevolgd, maar gingen binnendoor naar de maantempel. Als ik heel eerlijk mag zijn: niets meer dan gewoon een grote rots. Mooi uitzicht, dat wel, maar verder echt niet bijzonder. Gelukkig gratis entree... Hiervandaan liep een oud, origineel incapad naar Cusco. Kunnen we toch nog zeggen dat we de Incatrail gelopen hebben...

Aan de rand van Cusco kwamen we bij de derde grote ruine van deze wandeling: Q'Enco. Maar omdat de ingang precies aan de andere kant zat en we ondertussen best wel moe waren, hebben we besloten om deze over te slaan. Er komt een moment op zo'n vakantie dat je genoeg ruines gezien hebt...
Al met al duurde onze wandeling zo'n drie uur, inclusief een paar stops. Zeker de moeite waard!

's Middags voornamelijk op souvenirjacht gegaan. We hebben nu alles wat we zochten, behalve een mooi kerststalletje. Toen we hier 15 jaar geleden waren hebben we namelijk een mooi kerststalletje gekocht, gebaseerd op Peru. Dus bijvoorbeeld lama's, in plaats van de os en de ezel. Nu, twee kinderen later, is het stalletje iets minder compleet en zijn we op zoek naar iets nieuws. Maar we kunnen het helaas niet echt vinden...
En nu zijn we toe aan de laatste avond in Cusco. Morgen vliegen we naar Lima, overmorgen de nachtvlucht naar Amsterdam en dan zit het er weer op...

1. Rianne:
    10 mei 2018
    Jeetje, zit het er echt alweer bijna op? Wat vliegt dat om. Ik wens jullie goede terugvluchten en een fijne thuiskomst toe. Ik heb genoten van jullie verhalen.
  2. Lilian:
    Geniet nog van de laatste vakantiedag en alvast een hele voorspoedige terugreis!
  3. Janneke:
    10 mei 2018
    Jeetje wat is de tijd snel gegaan! Het was erg leuk om jullie reis te volgen. Duimen voor het kerststalletje, en alvast een goede reis terug naar Nederland, blijf vooral nog lekker nagenieten!
  4. Nicole en Wim:
    Jammer dat jullie vakantie er bijna op zit. Maar zo te lezen was het een heerlijke tijd. Ook wij hebben met veel plezier jullie verhalen gelezen.
    Een fijne terugreis naar jullie eigen stekje.
  5. Esther Wyatt:
    10 mei 2018
    Genoten van jullie verhalen! Nu ben ik nieuwsgierig naar de foto's. Nog even genieten! Fijne terugreis!
  6. Paula Cramer:
    Wat een geweldige reis hebben jullie weer gehad en wat leuk dat jullie iedereen daarin laten delen. Geniet nog even en een hele goede thuisreis gewenst.
  7. Wendy:
    10 mei 2018
    Ik heb met plezier jullie verhalen gelezen, erg mooie reis!
    Een goede reis terug.
  8. Anouk:
    11 mei 2018
    Wat een mooie, fantastische, herinneringen hebben jullie weer gemaakt😁 en voor nu een goede reis terug💋
  9. Ingeid:
    Geweldig dat verhaal met die stenen! Dat wordt overgewicht Haha. Leuk al die wandelingen. Prachtige reis. Verheug mij nu al weer op het fotoboek Patricia! Goeie vlucht. Tot snel