Chitzen Itza en (net geen) natte voeten

11 juli 2019 - Ticul, Mexico

Een van de hoogtepunten van de reis (nu al): Chitzen Itza!

Vanmorgen om half 7 de wekker, laatste dingen inpakken en op weg. Rond kwart over 7 zaten we al in de auto en een na 8 uur waren we er al. Het was nog heerlijk rustig, alle badslippers toeristen uit Cancun en omstreken waren er nog niet. De grote piramide (El Castillo) was goed te zien en prima te fotograferen zonder allerlei toeristen op de voor- of achtergrond.

Chitzen Itza

Maar ook de rest van het terrein is erg indrukwekkend. Het is zo'n 1000 jaar oud, stamt af van de Maya's en is één van de 7 moderne wereldwonderen. Naast de grote piramide zijn er veel (ruïnes van) andere tempels, een observatorium (sterrenwacht) en een cenote, deze keer niet om in af te koelen maar hier werden vroeger mensen geofferd.

Chitzen Itza

Wat verder opviel is dat er veel, heel veel, nee echt heeeel veel verkopers stonden met souvenirs. Nieuwe truc: we zeggen tegenwoordig dat de kinderen zelf moeten betalen en dat ze graag een dollar korting willen om straks nog een ijsje te kopen... Werkt prima, mede doordat de kinderen erg goed kunnen acteren dat ze teleurgesteld zijn...😇

Rond 11 uur gingen we weer. En waar we 's ochtends nog vrijwel niemand zagen (de auto stond vrijwel vooraan geparkeerd), was het nu een dringen op de parkeerplaats en bij de ingang. Heerlijk om te zien... 😁
Daarbij, ook vanwege de hitte was het wel fijn om op tijd te vertrekken want dit is typisch het tijdstip waarop het heet wordt, de auto heeft airco, Chitzen Itza niet. ❄

Na zo'n twee-en-een-half uur rijden waren we alweer in Ticul, het volgende stadje. Hier zijn vrijwel geen toeristen dus het is hier een stuk authentieker dan in veel andere plaatsen in Mexico. We zitten in een klein resort met een erg vriendelijke, praatgrage eigenaar. Het is hier prachtig, mooie ruime kamer, veel groen en een heerlijk zwembad. Het is overigens de eerste keer dat de kinderen in een zwembad bij het hotel zwemmen deze vakantie, tot nu toe hebben ze alleen in cenotes gezwommen.
We wilden juist een stadje opzoeken zonder al te veel toeristen, dus niet al te dicht bij de grotere attracties. En het is goed bevallen!

Zwembad bij hotel in Ticul

En nu zijn we net terug van het avondeten, pizza. Ook een avontuur want toen we net klaar waren met eten barste hier een tropische regenbui los, ongelofelijk! Alle straten blank. Uiteraard hebben we gewacht tot de bui over was maar nog was het lastig oversteken met al die plassen. Maar met wat kleine omwegen is het ons toch gelukt en nu zitten en weer bij ons resort.
Over het weer gesproken: overdag is het erg warm, tussen de 30 en 40 graden in de schaduw. 's Middags hebben we vaak een korte bui waardoor het lekker afkoelt. Desondanks zijn we blij met de airco 's nachts want echt koud wordt het hier toch niet...☀

Morgen een vrijwel identieke dag: vroeg op, tempelcomplex bezoeken (Uxmal deze keer) en dan een paar uur rijden, naar de kust, Campeche.

1. Ingeid:
    11 juli 2019
    Heerlijk verhaal weer en Chitzen Itza zonder toeristen is uniek. Slim om zo vroeg te gaan. Leuke accommodatie ook weer zeg. Enjoy Uxmal
  2. Nicole en Wim:
    11 juli 2019
    Weer een leuk verhaal. 👍
  3. Wendy:
    12 juli 2019
    Mooi avontuur weer!
  4. Paula Cramer:
    12 juli 2019
    Klinkt heerlijk. Echt vakantie en ook nog eens prachtige plekken bekijken. Genieten!