Tips en tricks, do's en dont's, tops en flops

27 juli 2019 - Tulum, Mexico

Na bijna drie weken rondgereisd te hebben is het nu wel eens tijd voor een korte evaluatie...

Tips, do's:

•  Gebruik Google Maps en download de kaarten vooraf zodat je geen data gebruikt. Voordeel: overal navigeren en hij kent zelfs de eenrichtings straatjes en alle hotels.
  • Neem desondanks een wegenkaart mee. Wij hebben er eentje van Michelin gekocht. (Bonus tip: kleur hierop, achteraf, de route in!)
  • Download alle documenten vooraf op je telefoon zodat je ook zonder WiFi bij (bijvoorbeeld) je tickets kunt. Handig als je bij de grens je tickets moet laten zien.
  • Doe dit allemaal op minimaal 2 telefoons... (zie ook Flops)
  • Om te navigeren heb ik een simpele telefoon houder tegen de voorruit geplakt.
  • Wij hadden de reisgids digitaal gekocht en de relevante hoofdstukken uitgeprint. Uiteindelijk alleen de digitale versie gebruikt, weer op de telefoon.
  • Let goed op drempels als je rijdt!
  • Wikipedia biedt de mogelijkheid om pagina's offline op te slaan. Handig bij sites als Tikal of Chitzen Itza.
  • We reizen met 2 grote tassen, maar onze bagage zit apart in kleinere tassen waardoor het veel minder troep is.
  • Slotjes op de tassen. We hebben wat cijferslotjes, allemaal dezelfde code (de kinderen kennen deze ook). Voelt een stuk veiliger.
  • Alle hotel informatie staat in de app van booking.com. Ook weer offline. We hebben deze keer geen hotel informatie uitgeprint, scheelt bakken met papier.
  • Probeer niet alles vanuit Nederland te regelen, lokaal is vaak veel meer mogelijk en vaak goedkoper. Voorbeelden: die ene nacht in Palenque wilden we in het hotel waar we ook de andere twee keer verbleven. Kon niet via booking.com, gemaild - kon ook niet. Ter plaatse: kon wel en zelfs een beetje korting. Idem met parkeren tijdens onze driedaagse trip naar Guatemala. Via de mail gevraagd: 10 euro per dag. Ter plaatse gevraagd of de auto kon blijven staan: no problem mister...
  • Neem Donald Ducks mee... Oude zijn te koop voor 10 cent per stuk en je kunt ze gemakkelijk achterlaten of weggeven, geeft gelijk ruimte voor souvenirs!
  • Idem met zwembanden: makkelijk mee te nemen en dan in het laatste hotel achterlaten
  • Koop een koelbox... We hebben in het begin van de trip in een supermarkt een koelbox van piepschuim gekocht. Je kunt niks koud maken maar het blijft allemaal wel wat langer koud, geen overbodige luxe met deze warmte.
  • Haal je lunch bij de supermarkt, stukken goedkoper.

Flops

• Mijn smartphone ging stuk door de hitte. Eerst alleen de GPS, toen de complete batterij. Los van het feit dat dit een dure grap is, zorg dat de belangrijke documenten en de Google Maps kaarten op minstens één ander apparaat staan!
  • Drempels.
  • Corrupte douaniers. Achteraf trouwens enorm om gelachen!
  • Drempels, nogmaals.
  • Mexicaans simkaartje: niet aan de praat gekregen, al komt dat deels doordat tijdens het opwaarderen de internetverbinding wegviel en we het toen maar zo gelaten hebben.
  • Ga niet 's-avonds in een vreemd land in een vreemde auto rijden terwijl je een jetlag hebt, vooral niet omdat hier veel drempels zijn. Veel beter is het om dichtbij het vliegveld een hotel te nemen en de auto de volgende dag op te halen.

Tops

• Een auto huren is leuk, toch heeft het ook wat om met andere toeristen in een busje te zitten. Je hoort dan veel meer tips dan je ooit via internet krijgt.
  • Wat in ons geval (toevallig) goed uitkwam: we hebben vier grote sites bezocht en we begonnen bij de minst mooie en ze werden steeds mooier en imposanter.
  • Cenotes! Is en blijft leuk, een soort tegengestelde van drempels dus.
  • Verrassend: vaak heb je in dit soort landen moeite om groot geld 'te breken', m.a.w. met grote briefjes betalen is vaak lastig. Hier totaal niet! Is ook wel eens fijn...
  • Boek hotels, indien mogelijk, dicht bij het centrum van het stadje of dorpje. Scheelt lopen en geeft vaak een stuk meer gezelligheid. Ook zijn hier vaak wat meer winkeltjes waar je water of een verfrissend drankje kunt kopen.
  • Automaat, rijdt veel makkelijker in een vreemd land, zeker als er zoveel DREMPELS zijn.

1. Rianne:
    Do's en dont's:
    Do: maak nog veel mooie reizen en vooral: geniet ervan en blijf jullie verhalen delen !!!!
    Dont's: Reis niet perfect, ook flops moeten er zijn, blijven ook de leuke herinneringen.
  2. Janneke:
    Haha fantastisch:

'Cenotes! Is en blijft leuk, een soort tegengestelde van drempels dus.'

Het klinkt als weer een fantastische reis!
  3. Nicole en Wim:
    28 juli 2019
    Wat een goede lijst van trips en tricks, do’s en dont’s maar zo’n vakantie
    vind ik voor mij TE avontuurlijk. 😉😁.
    Ik blijf wel lekker genieten van jullie verhalen. Nog veel plezier.