Cenote...

10 juli 2019 - Valladolid, Mexico

We hebben alweer spannende avonturen achter de rug, deze keer gelukkig gepland en leuk.

Grote leguanen hier...

Gisteren, nadat we tussen de middag was gerust hadden, zijn we naar een cenote gelopen. Dit is een ondergronds meertje, half overdekt met rotsen en vaak zeer diep. Er zijn er heel veel van in Mexico en deze was op 5 minuten lopen, midden in Valladolid. Even wat trappen af en toen kon de pret beginnen. Het was er behoorlijk druk, veel locals maar ook best wat toeristen.

Het water was heerlijk fris, iets wat we wel konden gebruiken met deze hitte (het is hier zo'n 35 graden!). Gewoon zwemmen is natuurlijk saai, vandaar dat de kinderen al snel van de kant gingen springen. Hoogte: een meter of 2. Maar ja, ook dat wordt saai, maar gelukkig, ze konden ook vanaf een meter of 4 springen. En dat anderhalf uur lang!

3, 2, 1: spring!

Ondertussen begon het zelfs te regenen maar omdat de grot deels overdekt was hadden we daar amper last van. Na een paar uur hadden ze het eindelijk gehad en liepen we terug naar het hotel om bij te komen. We zitten nog steeds met een jetlag van 7 uur...
's Avonds een restaurantje bezocht en heerlijke nacho's gegeten.

Zonsondergang in Valladolid

We waren op tijd wakker vanmorgen (jetlag!) maar bleven toch nog lekker liggen tot een uur of 8. Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt en naar een andere cenote gereden, kwartiertje rijden volgens de navigatie. Dit klopte, na een kwartier stond een groot bord: Ox-man, aan het begin van een gravel weg. Nou, we waren er nog niet... Na nog eens 10 minuten over dit veredelde zandpad te rijden (anderhalve kilometer maar je kon gewoon niet harder rijden) waren we er eindelijk.
Dit was een cenote met zwembad en restaurant / bar, ideaal dus. De entree was wel apart: je kon kiezen: of voor 4 euro per persoon naar binnen, of voor het dubbele, waarbij alle entreegeld omgezet werd in tegoedbon voor het restaurant. M.a.w. gratis zwemmen mits je voor 8 euro eet en drinkt. We namen uiteraard de laatste optie...😇

Jasper aan het slingertouw

Deze cenote was nog veel gaver dan de vorige! Naast het feit dat je hier van nog hoger kon springen, kon je hier met een lang touw in de cenote springen. Het touw was 20 meter lang en slingerde een flink end over de cenote. De kinderen zijn hier ieder tientallen keren afgesprongen (ik ook een paar keer trouwens...). Ook van de rand springen was gaver dan gisteren, nu een meter of 5.
Na 2 uur hadden we (lees: Patricia en ik) er wel genoeg van en zijn we naar boven gelopen (70 treden!). Daar lekker geluncht (we hadden immers nog tegoed) terwijl de kinderen daar het zwembad in sprongen, ze hadden blijkbaar nog niet genoeg gezwommen. 😁

Via een supermarkt en tankstation terug naar het hotel. De simkaart werkt nog niet, beetje stom maar we weten het telefoonnummer niet dus kunnen niet opwaarderen. De lokale bel-gigant wist het ook niet.
Morgenvroeg gaan we naar Chitzen Itza, wereldwonder en één van de hoogtepunten van de reis.

Kathedraal van Valladolid

1. Esther Wyatt:
    10 juli 2019
    Chitzen Itza, gaaf! Veel plezier!
  2. Anouk:
    10 juli 2019
    Wat een heerlijkheid, genieten daar!!
  3. Tante Zus:
    11 juli 2019
    Zo te lezen bevalt het jullie erg goed
  4. Wendy:
    12 juli 2019
    Gaaf hoor zwemmen in die mooie cenote.
    Foto's zijn super, ook die ik op de polarstep heb gezien. Wel jammer van jullie simkaartje, dacht je het dit keer goed geregeld te hebben.