Varen, varen over de baren

26 juli 2019 - Tulum Pueblo, Mexico

Mathijs wilde erg graag kayakken hier en wat is nou een betere plek dan een groen-blauw meer? Nou, bijvoorbeeld een meer zónder wind... We gingen met z'n drieën: Mathijs in een eenpersoons kayak en Jasper en ik in een tweepersoons. Doel: een eiland, paar honderd meter verderop. De realiteit: door de zware wind kwamen we amper halverwege en als we eventjes een minuutje stopten om te rusten werden we gelijk tientallen meters teruggedreven door de wind. Dit is duidelijk iets anders dan kanoën op de Dordogne! We besloten halverwege om om te draaien. Ergens nog een geluk dat we gelijk tegenwind hadden, je moet er niet aan denken dat we wind mee hadden, binnen 10 minuten aan de overkant zouden zijn en dan niet meer terugkonden. 😰

Even een stukje kayakken

Na het kayakken even gedoucht op de kamer en dan voor de laatste rit, naar Tulum. Dit was een rit van amper 2 uur. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een supermarkt voor een 'brunch' (cola ,chips en Magnums 😁). En nu zitten we voor 3 nachtjes in Tulum, in één van de mooiste hotels die we ooit gehad hebben! Enorm ruime kamer met grote keuken en dito koelkast (we hebben gelijk voor 50 euro aan boodschappen gedaan 😊). Flinke veranda voor ons alleen. En een prachtig zwembad. We zitten iets buiten het dorp, zo'n 20 minuten lopen, dus 's-avonds nemen we voor 2 euro een taxi terug.

Hotel Posada Yum Kin, Tulum

Vanmorgen wilden we naar een Maya-ruïne en vervolgens naar het strand. De ruïnes waren weer een uitdaging... Ze zijn hier nog corrupter dan aan de grens met Guatemala. 😇 Overal kun je parkeren, ze springen zelfs bijna voor je auto om je naar binnen te lokken. Wel natuurlijk tegen betaling. Eentje was gratis maar die wilde dan weer allerlei kaartjes verkopen. Bijvoorbeeld toegang tot de ruïnes voor 10 dollar per persoon. We zijn maar omgedraaid en hebben de auto een stuk verder weg geparkeerd, gratis, en hebben de kaartjes bij de kassa gehaald voor 5 dollar per persoon! 😬
Verder kon je er met leguanen op de foto, was er een circus act (foto's tegen betaling!) en moest je zelfs opletten wat je voor een flesje water betaalde (6 euro, als je niet opletten). Dit is dus Cancun in het klein, reden voor ons om dat soort oorden te mijden. 😝

De ruïnes zelf stelden niet al te veel voor, zeker niet als je Palenque en Tikal al had gezien. Enige aparte: het ligt direct aan zee. Maar verder: hordes toeristen, niet te geloven. Het is gewoon aanschuifelen en dat in die hitte. Na een uurtje hadden we het wel gezien en zijn naar de auto gelopen. Ook het strand laten we voor wat het is, er zit hier teveel zeewier om echt lekker te kunnen zwemmen. Ach, we hebben een zwembad, airco op de kamer en een koelkast vol ijskoud bier. 😇

Maya-ruïnes bij Tulum

1. Anouk:
    27 juli 2019
    Geniet er nog van. Leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een avontuur, herinneringen maken😊