Tikal

20 juli 2019 - Flores, Guatemala

Voor het eerst deze vakantie niet zelf gereisd, maar gisteren gingen we met een busje van Palenque naar Flores in Guatemala. Reden voor het busje: we mogen met de huurauto de grens niet over.
Het begon prima: (pas) om 10 uur vertrokken, vanaf ons hotel met ons viertjes als enige passagiers in de ruime bus. Lekker muziekje, goede airco en veel te zien en dat was voor mij, voor de afwisseling, ook wel eens fijn: een keertje niet constant op te moeten letten op drempels! 😁

Na zo'n twee-en-een-half uur waren we bij de grens met Guatemala. Ook ons busje mocht de grens niet over dus we moesten 'overstappen'. Maar niet nadat we bij de Mexicaanse grenspost 100 euro toeristenbelasting hadden afgetikt... Onverwacht en (waarschijnlijk) onterecht, aangezien we deze tax al via ons vliegticket betaald hadden. Maar alle toeristen die we spraken hebben dezelfde tax betaald. Dit zijn van die kleine regeltjes die je moet kennen, misschien hadden we er dus onderuit kunnen komen.
Toen een paar honderd meter lopen en dan Guatemala in, nou ja, eerst de grenspost. Deze beamte dacht eerst dat we uit Duitsland kwamen maar nadat hij ons paspoort had gezien was hij al een stuk vriendelijker. 😂

Het volgende busje was een stuk kleiner, slechtere airco en had naast ons nog één passagier. Een Duitser nota bene! 😎 Hij had ter plekke, aan de grens, het busje geregeld aangezien hij alleen even Mexico in was gegaan om zijn visum te verlengen.
Het tweede deel van de reis duurde een stuk langer, mede omdat onze chauffeur belangrijkere prioriteiten had dan zijn passagiers. Zo zijn we bijvoorbeeld onderweg opeens een kwartier gestopt terwijl de chauffeur de wagen verliet, zonder iets te zeggen. Gelukkig bleef de motor wel draaien dus we hadden airco. ❄ Vlak voor de eindbestemming ging hij opeens kriskras door het dorp rijden om vervolgens bij een supermarkt uit te komen waar een collega instapte. Smoes: hier moet je pinnen want in het dorp zelf kan het niet. Volgens ons is hij alleen maar omgereden om zijn collega op te pikken want volgens onze Duitse medepassagier kon je prima pinnen in het dorp (en dat klopt 😇).
Uiteindelijk reden we het dorp, dat op een eiland ligt, binnen. Bij het begin van het dorp werden we het busje uitgegooid met de opmerking dat de bus het dorp niet in kon, vanwege de kleine straatjes. Nou viel dat wel mee maar goed, het was maar 5 minuten lopen naar het hotel.

We dachten in eerste instantie dat het een trip van 5 uur zou zijn (van 10:00 tot 15:00). Nou, dat klopte niet helemaal... Naast het feit dat we door de fratsen van de chauffeur een uur verloren hadden, blijkt er ook nog eens een uur tijdsverschil te zijn tussen Mexico en Guatemala. 🕐 Het is hier dus een uur later, dus die 5 uur werd al 6 en met het extra uur vanwege de vertraging werd het 7 uur. 😰
Maar het goede nieuws is dat ons hotel erg mooi is, heerlijk zwembad heeft en uitkijkt over het meer. En, niet onbelangrijk, het heeft een bar. 🍺

Uitzicht vanaf het hotel

Vanmorgen vroeg op voor één van de hoogtepunten van deze reis: Tikal! We kozen niet voor de zonsopkomst (vertrek vanaf het hotel om half 4 's-ochtends 😬) maar voor de schappelijke vertrektijd van 8 uur. Het was een uurtje rijden, zo was ons beloofd, maar het bleken er bijna 2 te zijn (nog steeds dat uur tijdsverschil? 😇). Bij de ticket-balie wilden ze opeens paspoorten zien dus onze vaste smoes dat we een tweeling van 9 hebben werkte deze keer niet. 😝
We hadden amper de eerste tempels gezien of we zagen een neusbeertje over het pad lopen, heel bijzonder.

Mathijs kijkt uit over de Grand Plaza

Van de vier grote Maya sites die we bezocht hebben is Tikal, wat ons betreft, veruit de mooiste. Veel tempels op een relatief klein oppervlak (overigens ook hier geldt dat maar een beperkt deel, zo'n 20%, is opgegraven.

Acropolis Noord, Tikal

Tikal dateert al van 600 voor Christus, hoewel de grotere tempels rond 700 na Christus zijn gebouwd. Helaas mochten we niet op alle tempels klimmen (deels om verdere slijtage aan de tempels te voorkomen, deels omdat er een paar toeristen zijn afgedonderd en dat loopt in het algemeen niet goed af. 😱

Tikal

Maar er waren een paar tempels waar je, via trappen aan de achter- of zijkant, wel op mocht klimmen. En dat was de klim meer dan waard, vanaf de grootste tempel had je een kilometers ver uitzicht!

Uitzicht over Tikal

We hebben uiteindelijk een flink deel van het park gezien, maar op het laatst begon het te regenen. Voor wie een tropische regenbui in de jungle nog op z'n bucket-list heeft staan: Check! ✔ Binnen no-time waren we doorweekt. We wilden toch al richting uitgang lopen voor een late lunch dus al glibberend onze weg naar de rand van het park gevonden. Het busje terug ging op vaste tijden, wij namen het laatste busje terug, om 15:00. Ook hier werd het 'uurtje' rijden anderhalf uur. Tegen 5 uur waren we dus terug in het hotel, dit tripje heeft zo'n 9 uur geduurd, dat hadden we van tevoren niet verwacht. Maar zeker de moeite waard!

Afkoelen in het zwembad

Morgen: rustdag, overmorgen terug naar Mexico, Palenque, naar onze eigen vertrouwde auto. En nog iets over het weer: de temperatuur valt mee, maar de luchtvochtigheid is gigantisch dus zweten doen we toch wel. Maar gelukkig is er hier een heerlijk zwembad. ☀

1. Esther Wyatt:
    20 juli 2019
    Leuk avontuur weer. Grensovergangen blijven vaag. Zo hebben Peter en de kinderen ook nog een keer moeten betalen toen ze de VS in gingen en ze hebben al een ESTA. We dachten we doen niet moeilijk, douane moet je te vriend houden. En nu ging het maar om 3x 6 dollar.
  2. Janneke:
    20 juli 2019
    Jeeej Tikal!! En een heel herkenbaar hotel, haha. Leuk om jullie verhalen weer te volgen! Heel erg veel plezier nog, en geniet er van!
  3. Ingeid:
    20 juli 2019
    Mooie trip weer. En die vage stops herken ik ook nog wel. Wij hadden dat midden in de nacht een keer dat de chauffeur een uur bij een soort kroegje was verdwenen zonder uitleg. Maar....het is de moeite waard. Tikal is prachtig!
  4. Nicole en Wim:
    20 juli 2019
    Weer met heel veel plezier jullie verhaal te lezen. 👍
  5. Tante Zus:
    20 juli 2019
    Jullie maken toch wat mee.
    Hier gaat alles goed.
    Woensdag zou het hier 36 graden worden maar afwachten .Groetjes
  6. Wendy:
    21 juli 2019
    Mooi dagje geweest zo te lezen, fijn dat we het zo een beetje kunnen volgen.