Palenque

13 juli 2019 - Campeche, Mexico

Wat waren we gisteren blij om de verzengende hitte bij Campeche achter ons konden laten!
Om het in te ruilen voor de tropische vochtigheid van Palenque...

Na een ontbijt in het hotel vertrokken we voor de eerste lange rit. Google Maps gaf bij het begin aan dat de rit 5 uur zou duren. Helaas was dat ook het laatste wat ons navigatiesysteem aangaf want de GPS hield er mee op... Gelukkig (en uiteraard!) hadden we ook een kaart bij ons, in combinatie met verkeersborden en logisch nadenken vonden we onze weg ook.

Uiteindelijk kwamen we, na een moeizame start, vroeg in de middag aan, na een dikke 5 uur rijden. Mooi hotel weer. Zo mooi dat we gelijk probeerden om een extra nacht te boeken... Dat komt zo: we zitten deze vakantie 3x in Palenque: nu 2 nachten, dan 3 nachten in San Cristobal, dan weer 1 nacht hier, 3 nachten Guatemala en dan nogmaals 2 nachten hier. De 1e en 3e keer zitten we in dit hotel, maar er 2e keer hadden we een ander hotel geboekt omdat dit vol zat. Toch maar even gevraagd bij de receptie of er toch niet nog een kamer vrij was... En dat was zo! De prijs was wel wat hoger dan verwacht maar we hebben er nog wat af kunnen onderhandelen en nu zitten we hier zelfs goedkoper dan wanneer we in het andere hotel zouden zitten. Gelukkig kun je hotels makkelijk cancellen bij booking.com!

De kinderen doken gelijk in het zwembad en daar is het sport om mekaar van het hogere bad in het lagere bad te duwen, iets waar Mathijs erg goed in is... Zelfs met één hand op zijn rug. Ook kun je hier zittend in een zwemband vanaf gaan. 😀

Zwembad bij ons hotel

Leuk detail: we zitten 50 meter van het hotel waar we 19 jaar geleden ook al zaten! Effe gecheckt: ze kennen ons niet meer... Wij herkennen het hotel nog prima.😊

De auto bevalt prima! Automaat, dat is wel zo fijn als je in en vreemd land gaat rondrijden. Goede airco ❄, ruime kofferbak (2 weekendtassen en onze 4 rugzakken passen er prima in). Vanmorgen kwamen we er zelfs achter dat hij 'keyless entry' heeft: je hoeft niet de sleutel te pakken om de auto te openen en af te sluiten. Jammer is zijn bereik: hooguit 500 kilometer op één tank, dat is weinig voor een land waar de afstanden toch wel lang zijn en de benzinepompen dungezaaid. Steeds op tijd tanken dus, dan komt dat wel goed.

Vanmorgen om 7 uur de wekken: op naar de ruïnes van Palenque, op een paar kilometer rijden. GPS werkte nog steeds niet... Maar eerst reden we langs een supermarkt voor een ontbijt. Gewoon wat yoghurt, bananen en drinkyoghurt. Simpel maar lekker, goedkoop en snel.
Bij de ruïnes begon de verwarring. Veel mensen die aanwijzingen gaven maar voornamelijk om zelf geld de verdienen (hier parkeren, oh ja, dat is 50 pesos...). Blijkbaar waren er 2 ingangen (informatieborden en plattegronden kennen ze hier iets minder dan bij ons.. 😇). Bij gebrek aan kennis namen wij de 1e. Deze voerde ons eerst 20 minuten dwars door de jungle, steil pad omhoog. Maar toen waren we er dan ook: schitterende ruïnes en omdat de meeste andere toeristen (groepsreizigers met gids) het wél snapten en de makkelijke ingang gekozen hadden, zagen wij aanvankelijk alweer vrijwel geen toeristen!

Palacio, Palenque

Deze ruïnes zijn 300 jaar ouder dan de eerste die we gezien hebben. Veel is nog in prima staat (of: goed opgeknapt). Centraal staat het Paleis: de woning van de belangrijkste heerser hier Pakal. Hij leefde in de 8e eeuw en is 80 jaar geworden, wat erg oud was voor die tijd. Hij ligt er ook begraven, in de tempel van de Inscripties maar daar mogen toeristen niet (meer) in. Sommige tempels mogen hier gelukkig nog beklommen worden. Wel zijn dat grote, lange, steile trappen en de treden zijn ook hoog. Je vraagt je echt af hoe die kleine Maya's toen steeds boven konden komen... 😰

Huis van Pakal

Het weer is zoals gezegd klam. Niet super heet maar erg vochtig, wat veel erger is. ☀ Regen hebben we al een paar dagen niet meer gehad.
Na zo'n 2 uur rondgelopen te hebben en handstand foto's voor het turnen te hebben gemaakt werd het tijd om weer richting de auto te gaan. Nu besloten we om niet meer door de jungle te gaan maar via de weg, iets meer dan een kilometer. En dat was in die hitte nog niet zo makkelijk. 😂

Tempel van de Inscripties, Palenque

Morgen dus de it naar San Cristobal, minder dan 250 kilometer maar wel door de bergen dus dat wordt ook een lange rit. Het goede nieuws:  zitten daar 3 nachten in een brouwerij dus we zitten er goed. 😝 Daarbij, het is er veel koeler en dat is ook wel even lekker!

1. Lilian:
    13 juli 2019
    Klinkt goed, dat vooruitzicht van die brouwerij! Ik zeg vast Proost :-)
  2. Rianne:
    14 juli 2019
    Wat zien jullie weer veel moois zeg, klinkt goed allemaal, geniet van de "koelte" de komende dagen 🍻