Ollantaytambo

5 mei 2018 - Ollantaytambo, Peru

Wat een reis...Oke, het waren geen 28 uur zoals in de vorige blog voorspeld, maar uiteindelijk zijn we toch 27 uur onderweg geweest om van het hotel in Yanque naar ons huidige hotel in Ollantaytambo te komen...

Gelukkig ging de reis goed, zonder grote problemen. De eigenaar van het hotel in Yanque had om 12:00 een taxi geregeld, die was netjes op tijd. En hij zou ook een toeristenbus regelen, terug naar Arequipa. Deze is weliswaar een stuk duurder dan een gewone bus, maar ook een stuk comfortabeler en, net zo belangrijk, veiliger.
Alleen... welke bus werd het? De taxi bracht ons tot Chivay, waar we ons mannetje uiteindelijk weer zagen. Druk bellend, lopend, zoekend. Uiteindelijk kwam hij naar ons toe met de mededeling dat alles geregeld was, hij hoefde alleen nog maar geld te zien. En inderdaad, na een klein half uur kwam er een busje voorrijden, ons mannetje erachteraan rennend, om ons in de bus de loodsen.

De rit naar Arequipa duurde 4 uur. Onderweg weer een paar keer gestopt: 1x op 4910 meter hoogte (alweer, deze stop hebben we gebruikt om naar een geocache te zoeken, niet gevonden helaas want veel te weinig tijd), 1x om naar Alpaca's te kijken (been there, done that) en nog een sanitaire stop die voornameljk door de chauffeur en de gids gebruikt werd om uitgebreid te lunchen...
Uiteindelijk, na half Arequipa te hebben gezien, werden we in de buurt van de Plaza des Armas gedropt. Lekker gegeten, daarna te voet naar ons vorige hotel waar onze bagage stond.

We wilden een Uber nemen naar het busstation. Maar helaas, vorig jaar hadden we een rit met Uber gecancelled en daarom stond er nog een annuleringsboete van maar liefst 10.000 Indonesische roepies open. 66 eurocent... Da's niet zo erg, maar daardoor konden we geen Uber bestellen: de app blokkeerde... Gelukkig hield de portier van ons hotel een taxi aan en regelde gelijk een goede prijs. We waren dus nog ruim op tijd voor de nachtbus.
Dit ging allemaal prima, behalve dan dat deze anderhalf uur later aankwam in Cusco dan gepland. En dat terwijl een volgende taxichauffeur op ons stond te wachten. De opluchting was danook groot toen hij er nog bleek te staan...

We lieten ons in Cusco eerst naar een restaurantje brengen om lekker te ontbijten, daarna tickets voor Machu Picchu regelen en toen, rond een uur of half 10, konden we op weg richting Ollantaytambo. Onderweg zijn we een paar keer gestopt. De eerste stop was in Chinchilla. Eerst nog bij een weverij waar ze van (onder andere) alpacawol kleden maakten. Ook het verfproces was interessant, alles met natuurlijke materialen. Wel commercieel want ze stellen het daar uiteraard erg op prijs als je ook iets koopt (wat we overigens niet gedaan hebben...). Daarna bij de ruines van Chinchilla gestopt.

De volgende stop was bij de zoutmijnen van Moras. Hier wordt (zoals de naam al doet vermoeden...) zout gewonnen, in 3000 terrassen. Je kunt er voor een deel doorheen lopen, mooi om te zien. Uiteraard moesten de kinderen even proeven....Zoutmijn van Moras

Na de lunch volgde de laatste stop van de dag: de ruines van Moray. Deze ruines, die stammen uit de Inca-tijd, bestaat uit ronde terrassen, tot 30 meter diep. De betekenis is niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk werd er groente verbouwd.Inca ruïne van Moray
En toen, eindelijk, kwamen we rond 3 uur in de middag aan in ons hotel. Mooie kamer, redelijk dicht bij de plaza.

Ollantaytambo is voornamelijk bekend door (alweer...) Incaruines, hierover zo meer. Maar ook omdat vanaf hier de trein naar Machu Picchu vertrekt. Het is enorm toeristisch, met ontiegelijk veel restaurantjes. Helaas zijn er in deze tijd van het jaar weinig toeristen, waardoor heel veel restaurantjes uitgestorven zijn.

Vandaag hadden we een dag de tijd om het dorp en de ruines te verkennen. De ruines zijn prachtig. En hoog... Veel klimmen dus. Dit is een van de weinige plaatesn waar de Spanjaarden een grote slag van de Inca's verloren hebben.Inca ruïne bij Ollantaytambo
Omdat onze vorige bal een botsing met een cactus niet kon navertellen, toch maar weer een nieuwe gekocht (nog geen 4 euro). En gelijk een succes, de kinderen zijn naar een voetbalveldje gegaan en hebben heerlijk gespeeld met een paar Peruaanse kinderen. Het was zo leuk dat ze helemaal niet wegwilden. Mathijs, op de vraag 'zullen we gaan': 'nee, ik ben bezig!'.

Na de lunch even naar het treinstation gelopen (scheelt morgen weer zoeken) en nog een wandeling naar de andere kant van het dorp: ook hier zijn ruines, maar veel minder goed bewaard (en dus gratis). Vanavond cavia gegeten, hier hadden we ons (met name Jasper) heel erg op verheugd.Cavia

En morgen (over verheugen gesproken): eindelijk naar Machu Picchu...