En weer thuis

6 augustus 2017 - Best, Nederland

Na een reis van 31 uur (!) zijn we gisteren middag weer veilig thuisgekomen.

Maar eerst nog donderdag. We hadden een vrije dag in Bandung en besloten om deze te gebruiken om de laatste souvenirs in te slaan. Viel dat even tegen... Half Bandung doorzocht, 3 winkelcentra bekeken maar bijvoorbeeld een maskertje konden we niet vinden. Wel wat t-shirts maar daar gingen we in eerste instantie niet voor. Zo werd onze laatste dag een beetje een kopie van de eerste. Wel hebben de kinderen 's middags nog heerlijk gezwommen bij het hotel.

Vrijdag zouden we vertrekken, maar we vonden na lang zoeken op internet nog een winkeltje op een paar honderd meter van het hotel. Omdat we om half 11 moesten vertrekken toch maar een taxi genomen. Eerst Uber, maar dat lukte niet, toen maar een willekeurige taxi op straat aangehouden. Toen bleek waarom je sommige taxibedrijven beter niet kunt hebben. Het ritje was namelijk dusdanig kort dat we nog binnen het starttarief bleven. Dat vond onze chauffeur niet fijn, dus in plaats van 7000 rupees wilde hij dat we 20000 betaalden... Na wat gescheld over en weer zijn we uitgestapt, uiteraard 7000 betaald.

Het winkeltje bleek een voltreffer! Boordevol souvenirs, maskers, Wajangpoppen, prullaria en nog veel meer. We hadden nog best wat geld over en terugwisselen is duur, dus we konden helemaal los gaan. Desalniettemin nog wat korting bedongen en toen snel (te voet!) terug naar het hotel. Uitchecken en de lange rit terug kon beginnen...

Van Bandung naar het vliegveld met de taxi gaf, gezien het verkeer in Indonesie, te veel risico dus we besloten om de trein te pakken. De dag ervoor hadden we al kaartjes gehaald. Ook hier weer geld bespaard want de luxe klasse (Eksekutive) was helemaal vol waardoor we bij Economy moesten zitten. Bleek achteraf helemaal niet zo erg, je zit er wat krapper en de airco viel halverwege uit maar verder prima te doen.

Hier een samenvatting van de terugreis:
Vrijdag half 11 ('s ochtends) lokale tijd het hotel uit, te voet naar het treinstation (10 minuten lopen). We konden vrijwel gelijk de trein in. Deze vertrok even na half 12.
De rit duurde 3.5 uur, dus rond 15:00 kwamen we aan in Jakarta. Niet op het vliegveld maar op een treinstation midden in de stad.
Eerst het treinstation maar eens uit zien te komen en toen nog zo'n anderhalf uur in een taxi naar het vliegveld. In het drukke verkeer...
Op het vliegveld was het even zoeken want aan informatieverstrekking doen ze daar niet veel, maar uiteindelijk konden we inchecken. Hier bleek maar weer eens hoe handig het is om met kinderen te reizen, want alhoewel de rij voor de incheckbalie erg kort was mochten we, nee, moesten we van de man voor ons in de rij voor hem. Sterker nog, hij riep tegen de andere mensen voor ons dat wij helemaal naar voren moesten in de rij. Dat ging ons echt wat te ver... Bovendien schoot de rij prima op. Het voorlaten van (mensen met) kinderen is iets wat we vaak meemaken, met name in Islamitische landen. Ook bij het boarden van het vliegtuig.

Toen door de douane en iets te eten zoeken. Dat laatste viel nog niet mee, want of ze hadden niks op de kaart staan dat we lekker vonden, of het stond wel op de kaart maar ze bleken het niet te hebben, of de prijzen waren absurd hoog. Uiteindelijk een tentje gevonden waar alles bij mekaar kwam en lekker gegeten.
Daarna de laatste miljoen rupees ingeleverd voor euro's en op naar het vliegveld. Prima vlucht en ergens midden in de nacht kwamen we aan in Istanboel voor een overstap van 3 uur. Da's lang... Het vliegveld in Istanboel was een stuk groter, drukker en chaotischer dan op Jakarta. Even een drankje en ruim op tijd naar de gate. Hier duurde het opeens wel heel lang voordat onze vlucht op de monitor stond... Toch maar even naar de overzichtsborden om daar te lezen dat we naar een compleet andere gate moesten... Ja, zo kom je de tijd wel door.

Bij Turkish Airlines board je in groepen: eerst de mensen achterin het vliegtuig en zo naar voren. Wij zitten vaak vooraan en moeten dus laat, maar zoals gezegd, mensen met kinderen mogen voor en daar maken wij graag gebruik van...
De laatste vlucht ging ook weer goed en zaterdagochtend, rond kwart over 10, landden we op Brussel Airport. Onze 2 tassen kwamen zo ongeveer als eerste van de band (mag ook wel eens gezegd worden!) en de shuttle naar de parkeerplaats vertrok direct nadat we ingestapt waren, zonder andere passagiers dus we reden in 1x door (de rit duurde trouwens meer dan een kwartier) en als klap op de vuurpijl stond de auto er nog, startte gewoon en we konden op weg. Voor de verandering geen files in Belgie en rond half 1, 31 uur nadat we het hotel verliepen, waren we weer thuis.

1. Dionne:
    6 augustus 2017
    Welkom thuis! En nu lekker nagenieten van alle ervaringen
  2. Paula Cramer:
    6 augustus 2017
    Mooie reis, leuke verslagen! En nu lekker uitrusten. Gelukkig schijnt hier ook de zon
  3. Nicole en Wim:
    6 augustus 2017
    Weer met veel plezier jullie verhalen gelezen. Geweldig.
    Hebben jullie thuis nog tijd om van deze mooie en fantastische reis op verhaal te komen?
    In ieder geval lekker nagenieten samen.
  4. Nicole en Wim:
    6 augustus 2017
    Weer met veel plezier jullie verhalen gelezen. Geweldig.
    In ieder geval lekker nagenieten samen.
  5. Rianne:
    6 augustus 2017
    Welkom thuis, heerlijk nagenieten nu met zijn allen
  6. Ingrid:
    13 augustus 2017
    Hone sweet home. Weer veilig thuis. Ook fijn. Jullie zijn weer een superreiservaring rijker. Geniet nog even lekker na en tot snel