Machu Picchu

8 mei 2018 - Machu Picchu, Peru

Eergisteren was het eindelijk zover: het hoogtepunt van de reis, Machu Picchu. Het was wel een lange, drukke dag... Tegen kwart voor 8 verlieten we het hotel om naar de trein te lopen (15 minuten, dus dat viel mee). Half 9 vertrok de trein. Redelijk luxe, genoeg beenruimte en ze kwamen ook nog met een drankje en een hapje langs (zat bij het ticket inbegrepen...). Het uitzicht was schitterend: de hele rit ging langs de rivie, door het dal, met aan beide kanten enorm hoge bergen.
Rond 10 uur waren we in Aguas Calientes, het dorpje aan de voet van Machu Picchu. Er leiden overigens geen wegen hiernaartoe, alleen de spoorlijn. Aguas Calientes is ideaal voor mensen die heel vroeg naar Machu Picchu willen gaan. Tegenwoordig mag je OF 's ochtends OF 's middags, wij hadden voor de middag gekozen. Dit betekende dat we pas om 12 uur naar binnen mochten, oftewel dat we nog 2 uur moesten overbruggen.

Om te beginnen moesten we nog tickets voor de bus regelen want het laatste stuk was nog 20 minuten in de bus. Zoals alles rondom Machu Picchu was ook dit heel duur (60 euro met z'n vieren, retour). En dat voor een bus van 2x 20 minuten... Toen lunchen. Ook dat was in dit dorpje erg duur. Er is hier niks anders dan toerisme, hotels, restaurantjes en souvenirsshops. Dus dan wordt het vanzelf duur...

Uiteindelijk hadden we een bus en gingen we naar boven. De tickets voor Machu Picchu zelf hadden we al, maar oei! Wat een lange rij... Dit bleek gelukkig de rij te zijn voor de bus naar beneden, voor de mensen uit de ochtend-shift.Machu Picchu
We waren dus heel snel binnen en hebben er zo'n 4 uur rondgelopen. Machu PicchuOver Machu Picchu zelf ga ik hier niet te veel melden, de foto's zeggen hopenlijk genoeg. Wat wel de moeite waard is om te melden is dat Machu Picchu nooit door de Spanjaarden ontdekt is, dus nog mooi intact is gebleven. Machu Picchu
Dat van die Spanjaarden zit hier overigens diep: een van de vele souvernirs die je overal in Peru kunt kopen zijn schaakspelletjes met heel aparte stukken: de Inca's tegen de Spanjaarden. De paarden bij de Inca's zijn dan bijvoorbeeld lama's. Even uitrusten in Machu Picchu

Rond 4 uur namen we de bus terug naar Aguas Calientes om daar alvast wat te eten. Om 6 uur moesten we namelijk weer op het station zijn en om half 7 ging de trein terug naar Ollantaytambo. Helaas deze keer in het donker, wat in combinatie met de vermoeiende dag erop neerkwam dat we niet veel te melden hadden...Jasper had het goed naar zijn zin in Machu Picchu
Terug in Ollantaytambo, het was inmiddels 8 uur 's avonds, eerst maar terug naar de plaza. Dit was ook nog niet zo makkelijk want we liepen langs een lange, donkere, smalle weg omhoog terwijl van beide kanten taxi's reden en die hadden allemaal haast, zo leek het wel. Maar goed, na 10 minuten waren we op de plaza en gingen we nog wat eten. Heel veel honger hadden we niet, maar een toetje ging er wel in.

We besloten om in een klein eettentje te gaan zitten, ergens waar ook nog andere toeristen zaten. Wel zo veilig en makkelijk. Dit restaurantje verdient een aparte vermelding... En da's geen compliment.
Om te beginnen liepen er meer medewerkers rond dan er klanten waren. En ze renden continu. En oh ja, er liep ook nog een hond in het restaurant. Maar eten en drinken kwam niet. Ze waren wel met 2 man aan het kijken hoe een derde de pizzabodems maakte. Wij hadden overigens niet voor pizza gekozen, maar voor het veel makkelijkere chocoladetaart. Iets wat je, zo dachten wij, gewoon uit de koelkast kunt pakken.
Nou... nee, in ons geval niet. Nadat ze zo'n kwartierje van voor naar achteren en weer terug door het restaurant gerend hadden, sloop er eentje naar de deur, met de mededeling dat het goed zou komen. Op een of andere manier komt zoiets niet echt geloofwaardig over. Na 10 minuten kwam hij met een pakje terug en rende naar de keuken. Weer 10 minuten later dan eindelijk ons nagerecht, maar de chocola was veel te snel opgewarmd en veel te korrelig. Maar goed, we hadden ons desert...

De volgende dag hadden we een taxi naar Cusco. Onderweg zijn we gestopt in Pisac, een dorpje met ruines en een (toeristische) markt. Even bijkomenDe ruines zijn mooi, maar alles valt tegen als je het met Machu Picchu vergelijkt... De markt was leuk: lekker souvenirs geshopt, met als hoogtepunt een poncho voor Jasper.

1. Rianne:
    8 mei 2018
    Niets aan toe te voegen. Indrukwekkend mooi Machu Picchu..... Wat zullen jullie genoten hebben.
  2. Anouk:
    9 mei 2018
    Klinkt allemaal heel gaaf!! Mooie foto's!! Wat een avontuur!